Biuro nieruchomości Warszawa – jak wybrać agencję nieruchomości w 2023r
Agencji nieruchomości w Warszawie jest dość dużo – niektórzy uważają, że za dużo. Spowodowane jest to zapewne tym, że usługa sama w sobie nie wymaga dużych nakładów finansowych w sprzęt czy materiały. Niektórzy agenci nieruchomości nawet potrafią zajmować się sprzedażą dorobku całego życia rodziny np. w kawiarni. Jednocześnie mierząc własną miarą to każdy dorosły praktycznie miał styczność z nieruchomościami czy to wynajmując pokój na studiach, czy pomagając sprzedać mieszkanie cioci. I ponieważ wtedy jakoś się udało to, dlaczego nie robić tego zawodowo za pieniądze? Tutaj warto zwrócić uwagę na jedną literkę: Jakoś to nie to samo co Jakość.
Czego tak naprawdę oczekuje się od agencji nieruchomości?
Odpowiedź jest bardzo prosta i bardzo krótka. Od agencji nieruchomości klienci oczekują najczęściej skutecznej transakcji. Oczywiście czasami agent nieruchomości traktowany jest jako specjalista, doradca i uczestnicy rynku mogą zwracać się do biura nieruchomości po porady. Jednak jest to coraz częściej marginalna ilość usług. Te czynności owszem występują, ale mają znamiona usług towarzyszących i są uzupełnieniem formalności związanych z zakupem bądź sprzedażą nieruchomości. Jaka to jest skuteczna transakcja? Taka, która zmieści się w realiach rynkowych zarówno w czasie, jak i cenie.
Które biuro nieruchomości jest najlepsze?
Są różne kryteria służące do oceny biura nieruchomości. Uważam natomiast, że od zawsze najlepsze są rekomendacje z uzasadnieniem od zaufanych znajomych. Jednak może się okazać, że w ciągu ostatnich 3 lat nikt nie sprzedawał nieruchomości i co wtedy?
Skąd mam wiedzieć, że dane biuro nieruchomości jest skuteczne? Wchodząc na strony internetowe biur nieruchomości prawie zawsze natrafiamy na slogany sugerujące o najlepszości. Czasami o wieloletnim doświadczeniu. Podobnie jest ze wzmacniaczami nazw: Nr1, Top, Premium, Laureat nagrody itd. Nagrody są po to, aby się nimi chwalić – szczególnie na rynku i jeśli nie były kupione to oznacza, że w chwili konkursu na tle konkurencji zwycięzcy wypadli najlepiej. Jak sprawdzić wiarygodność tego doświadczenia? Najprościej na social media. Zobacz, co prezentowała agencja nieruchomości w 2015 roku na youtube czy na instagramie o ile opinie w internecie da się kupić, o tyle historię już zdecydowanie ciężej.
Na co zwracać uwagę? Zacznijmy od podejścia. Jeśli dzwonisz do biura nieruchomości, podajesz parametry swojej nieruchomości i pytasz się, czy agencja nieruchomości to sprzeda. To gdy usłyszysz TAK. To warto się zastanowić dwa razy co jest grane. Ktoś nie widząc ani lokalu, ani dokumentów oznajmia, że to sprzeda – bardzo odważna deklaracja.
Inni czytali także: Czy ceny mieszkań w Warszawie spadną?
Mówi się, że w nieruchomościach najważniejsze są 3 rzeczy: Lokalizacja, lokalizacja, lokalizacja
Wybierając agencję nieruchomości w Warszawie do współpracy zobacz jak każda prezentuje aktualne oferty nieruchomości. Sprawdź czy w ofercie wyraźnie podana jest dokładna lokalizacja nieruchomości. Jeśli ten aspekt jest pomijany to najprawdopodobniej w Twojej ofercie też tego zabraknie. Stawiając się w pozycji osoby poszukującej nieruchomości do wynajęcia czy zakupu nie otrzymujemy najważniejszej informacji. W tak dużym mieście, jak Warszawa w dobie popularności google maps brak informacji o lokalizacji bardzo zniechęca poszukujących do nawiązania kontaktu z opiekunem. To niestety bardzo mocno wpływa na skuteczność. Czynnik ten będzie jeszcze ważniejszy, jeśli na rynku nieruchomości nastąpi kryzys. Wtedy będzie zdecydowanie więcej mieszkań oferowanych niż zainteresowanych nimi i oferty niekompletne, jeśli nie będą miały nadzwyczajnie atrakcyjnej ceny będą omijane.
Estetyka biura nieruchomości. Jeśli agencja nieruchomości aktualne oferty promuje w sposób mało zachęcający to nie oczekuj, że inne zaprezentuje inaczej.
Każda agencja nieruchomości w Warszawie ma inną wrażliwość wizualną.
Zobacz jak wygląda instagram, youtube czy facebook. To są kanały, w których ludzie spędzają całe godziny w ciągu dnia. Dlaczego tam nie zaprezentować kolejnej nieruchomości w sposób zachęcający? Być może biuro nieruchomości poszło jeszcze o krok dalej i wybrane nieruchomości prezentuje także w formie wideo? Taka forma w czasach covidowych jest niezwykle pomocna. Niestety takie prezentacje są zdecydowanie droższe i czasochłonne dlatego nieliczne biura nieruchomości decydują się inwestować dodatkowe środki w promowanie ofert swoich nieruchomości/
Jeśli chcesz sprzedać swoją nieruchomość to zobacz czy biuro nieruchomości ma w swojej ofercie dużo ofert sprzedaży nieruchomości. Jeśli ma dużo to może się okazać, że bardziej nastawieni są na posiadanie ofert w celu pozycjonowania się niż na faktycznej sprzedaży? Jeśli planujesz nabyć nieruchomość to taka agencja na pewno będzie warta bliższego poznania.
Kto jest ważniejszy Agent nieruchomości czy Agencja nieruchomości?
Jestem zwolennikiem gier zespołowych i uważam, że dopasowany osobowością agent nieruchomości + działające ze strategią biuro nieruchomości to mieszanka wybuchowa skazana na skuteczność. Sprawdź na stronie agencji swojego agenta nieruchomości. Zobacz kogo zaprosisz do mieszkania. Sprawdź jakie pasje ma agent nieruchomości w końcu to ta osoba będzie prezentowała nieruchomości.
Inni czytali także: Wybór pośrednika nieruchomości na co zwrócić uwagę
Poproś znajomych o opinie o agencjach nieruchomości
Opinie z pewnego źródła to nadal chyba jednak najlepsze i najbardziej wiarygodne źródło informacji. O ile opinie w internecie o agencjach nieruchomości nie tylko w Warszawie, ale także i innych miastach można kupić o tyle twoich znajomych raczej nikt nie przekupi. Pytając o opinię warto zwrócić uwagę czy polecana agencja nieruchomości zajmowała się, choć troszkę podobną nieruchomością. Jeśli nieruchomość oraz rodzaj transakcji były podobne to sprawa rozwiązana.
Prowizja biura nieruchomości
Ile wynosi prowizja biura nieruchomości? Tutaj są różne przedziały. Jeśli prowizja dla biura nieruchomości ma być najważniejszym czynnikiem wyboru agencji nieruchomości to mimo wszystko proponuję sprawdzić najpierw pozostałe składowe usługi i dopiero na samym końcu sortować wybrane biura nieruchomości ich prowizją. W dobrym tonie jest także wyraźne zapytanie jakie namacalne, widzialne czynności biuro nieruchomości wykona, aby uatrakcyjnić lub wypromować ofertę. Koszty marketingu to bardzo duża składowa całej prowizji. Najczęściej jest tak, że dobra agencja, pobierając przykładowo 5% prowizji za pośrednictwo przy sprzedaży mieszkania potrafi swoimi działaniami otrzymać ofertę o 8-10% wyższą niż gdyby tych działań nie było. Bardzo często analizując ceny transakcyjne 2 sąsiednich mieszkań takie były różnice w cenach podawanych przez notariuszy. Tak działają usługi: Jeśli na sprawę rozwodową weźmiemy dobrego adwokata to możliwe, że pomimo teoretycznie drogiej usługi wywalczy np. korzystny podział majątku, który zwielokrotni koszt jego usługi. Zakład fryzjerski także przy droższej usłudze często użyje lepszych farb jednocześnie mając w zespole lepszych fryzjerów. Analizując prowizję agencji nieruchomości ważne jest, aby była pobierana jedynie od zlecającego. Jeśli zlecisz agencji nieruchomości pośrednictwo przy sprzedaży domu na niskiej prowizji i agenci nieruchomości będą pobierali prowizję od potencjalnych kupujących podpisując z nimi umowę jeszcze przed pokazaniem nieruchomości to po pierwsze kupujący może się zapytać: dlaczego za pokazanie mi nieruchomości, którą sam znalazłem muszę w przypadku zakupu dodatkowo płacić? Niestety takie postępowanie potrafi znacząco zmniejszyć ilość zainteresowanych. Po drugie może także nastąpić taka sytuacja, że kupujący zdecyduje się zapłacić prowizję za oglądanie, ale powie pośrednikowi nieruchomości, że w przypadku zakupu musi utargować cenę o 7%. Łatwo można policzyć czy to jest opłacalne. Tutaj uwaga. Dzwoniąc do dobrej agencji nieruchomości nie powinno się w pierwszym zdaniu pytać o wysokość prowizji – nawet jeśli jest to najważniejszy czynnik wyboru.
Ostatnia sprawa, którą bym się kierował to sprawdzenie, czy agencja nieruchomości wierzy w swoje działania, czy bardziej kieruje się statystykami – przyjmę wszystko, zawsze coś się sprzeda.
Jeśli wierzy w swoją skuteczność to zainwestuje w profesjonalnego fotografa, jeśli trzeba zaprosi home stagera, nagra film wideo, może nawet wykorzysta drony do pokazania okolicy. To wszystko kosztuje. Czasem niemało. Te koszty się zwrócą w prowizji dla biura nieruchomości, ale tylko wtedy jeśli nieruchomość zostanie sprzedana. Jeśli się nie sprzeda to biuro nieruchomości pracujące w takim modelu poniesie straty, więc to jest pierwszy sygnał o dużej motywacji bycia skuteczną agencją nieruchomości. Ciekawe zaprezentowanie nieruchomości zdecydowanie poprawia jej atrakcyjność. W dobie tak silnego przesytu informacji jest to bardzo ważna czynność.